Te informacje pomogą oszczędzić Ci nawet 1100 złotych! – prawo jazdy kat. B, a przyczepa

07 stycznia 2020

DMC samochodu i przyczepy – co warto wiedzieć?

Zanim jednak przedstawione zostaną szczegóły dot. obowiązującego prawa, warto przypomnieć definicję przyczepy, tak by kwestia ta nie budziła wątpliwości.

Przyczepą lekką określa się pojazd bez silnika, który został przystosowany do łączenia go z innym pojazdem. Jeśli chodzi o wagę oraz specjalne wymagania jej dopuszczalna masa całkowita (największa możliwa masa pojazdu obciążona ładunkami i osobami, która dopuszczona jest do ruchu drogowego) nie może przekraczać 750 kg, co więcej nie musi być ona wyposażona w hamulec najazdowy. 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowca posiadający prawo jazdy na kategorię B może bez obaw nieco zwiększyć ładowność swojego samochodu i podpiąć do niego przyczepę lekką, której waga nie przekracza max.750 kg. Warto w tym momencie przypomnieć, iż osoby które z wynikiem pozytywnym zdały egzamin na prawo jazdy kat. B są uprawnione do prowadzenia samochodu o Dopuszczalnej Masie Całkowitej nie przekraczającej 3500 kg, tak więc łącznie w zestawie z przyczepą mogą one prowadzić pojazd, którego waga nie przekracza 4250 kg.

Sprawa nieco się komplikuje jeśli waga przyczepy jest większa, wówczas można ją ciągnąć tylko i wyłącznie wtedy, gdy DMC zespołu pojazdów (auto+przyczepa) nie przekracza 3500 kg. Jeśli więc waga samochodu wynosi 2500 kg, a przyczepa 1000 kg, to bez obaw można ruszać w trasę.

Uwaga! Przyczepa, której ciężar przekracza 750 kg MUSI być wyposażona w hamulec najazdowy.

Zła wiadomość dla umiarkowanych miłośników kontroli drogowych – jeśli zespół pojazdów przekroczy dopuszczalną granicę 3.5 t ciężaru, oprócz kontroli zwykłej drogówki może wystąpić również konieczność działań ze strony Inspekcji Transportu Drogowego. Ponadto jeżeli wygląd pojazdu, bądź przewożony za jego pomocą ładunek będą świadczyć o fakcie, iż jest on wykorzystywany do działalności gospodarczej, wówczas można zostać skierowanym na pełną kontrolę zgodną z uprawnieniami Inspekcji. Nie obejdzie się także wówczas bez zaświadczenia o fakcie, że samochód wykorzystywany jest do potrzeb własnych bądź licencji transportowej.

Posiadając prawo jazdy kat. B bez można bez obaw:

  • wyruszyć na wczasy z bliskimi i przyczepą kempingową bądź kamperem;
  • ciągnąć przyczepę samochodową dwuosiową;
  • umieścić na lawecie quady, motocykle, czy traktorki i ruszać na podbój tras;
dłonie na kierownicy i widok na przednią szybę

Sekretne zapisy dowodu rejestracyjnego

Volkswagen Garbus ciągnący przyczepę kempingową? Takie połączenie mogłoby wyglądać dosyć komicznie, ale co najważniejsze byłoby skrajną głupotą i nieodpowiedzialnością ze strony właściciela pojazdu, który zarówno siebie jak i innych uczestników ruchu mógłby narazić na niebezpieczeństwo na drodze.

Decydując się na podróż z przyczepą – np. objazdowe wakacje z przyczepą kempingową warto najpierw zajrzeć do niezbędnika każdego kierowcy jakim jest dowód rejestracyjny pojazdu.

Wyruszając w dłuższą trasę, należy przede wszystkim zwrócić na 3 następujące rubryki we wcześniej wspomnianym dokumencie:

  • F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu (MMC) w kg;
  • O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem w kg;
  • O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca w kg;

Jednak to jeszcze nie wszystko!                                                                                                                                                                                            Zgodnie z obowiązującymi przepisami mianem przyczepy z hamulcem określa się wyłącznie taką, której hamulec uruchamiany jest z pozycji kierowcy – takie kryterium spełniają wyłącznie przyczepy z pneumatycznym układem hamulcowym.

Co w takim razie z przyczepami wyposażonymi w hamulec najazdowy?

Nie podchodzą one zarówno pod rubrykę Q.1, jak i Q.2 bo przecież hamulec posiadają… Na szczęście z pomocą wszystkim strapionym kierowcom przyszło Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. Dz. U. 03.32.262 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które ostatecznie rozwiązało ten spędzający sen z powiek problem. Zgodnie z jego zapisami stosunek Dopuszczalnej Masy Całkowitej (DMC) samochodu do Dopuszczalnej Masy Całkowitej przyczepy musi wynosić 1,33:1, a więc DMC samochodu musi być o 1/3 większa niż DMC przyczepy.

Uwaga piraci drogowi!

Zła wiadomość dla wszystkich szybkich i wściekłych, prowadząc samochód, który dodatkowo ciągnie za sobą przyczepę obowiązują określone, surowe przepisy co do maksymalnej dozwolonej prędkości. Nie ma więc szans na wyścig na autostradzie z jadącym drugim pasem kierowcą BWM ani też pokazu brawury na terenie niezabudowanym.

Kierując samochodem z przyczepą należy pamiętać, że dodatkowe kilogramy wpływają na bezpieczeństwo jazdy, a pojazd który nagle stał się o 1000 kg cięższy zdecydowanie trudniej prowadzić. Wybierając się w podróż z dodatkowym “bagażem” należy wziąć sobie do serca co najmniej trzy słowa:  bezpieczeństwo, rozwaga i odpowiedzialność.

I co najważniejsze należy pamiętać, że prowadząc samochód z przyczepą należy stosować się do następujących przepisów Kodeksu Ruchu Drogowego, które informują o dozwolonej prędkości jaką można osiągnąć:

  • 50-60km/h – w terenie zabudowanym
  • 70 km/h – poza obszarem zabudowanym na drodze jednojezdniowej;
  • 80km/h – poza obszarem zabudowanym na drodze dwujezdniowej;
  • 80 km/h – na jednojezdniowej drodze ekspresowej;
  • 80 km/h – na dwujezdniowej drodze ekspresowej;
  • 80km/h – na autostradzie;

widok na zegary w aucie na kokpicie

Krótki taryfikator mandatów: Czyli czego unikać kierując pojazdem z przyczepą

Nieprzepisowa jazda z przyczepą nieodłącznie związana jest z odpowiednimi sankcjami, i tak oto: 

  • Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób, który zasłaniał będzie światła lub urządzenia sygnalizacyjne – 200 zł;
  • Przewożenie ładunku nieoznaczonego, bądź oznaczonego w niewłaściwy sposób – 150 zł;
  • Niezabezpieczenie urządzeń służących do mocowania ładunku przed rozluźnieniem się etc. – 200 zł;
  • Naruszenie przepisów o przewozie ładunków sypkich – 150 zł;
  • Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób zasłaniający rejestrację i inne znaki- 100 zł;
  • Ciągnięcie przyczepy o RMC większej niż dopuszczalna w odniesieniu do określonego pojazdu ciągnącego 100-300 zł;