Nie tak dawno temu wspomaganie kierownicy uznawane było za wyposażenie wysokiej klasy i należało tylko dla bogatszych kierowców. Pozostali musieli męczyć się podczas parkowania czy na bardziej skomplikowanych zakrętach. Aktualnie sterowanie samochodem jest banalnie proste, a robić można to nawet używając jednego palca (jednak dla bezpieczeństwa Twojego i innych uczestników ruchu drogowego – odradzamy!).
Obecnie wyłącznie samochody wyścigowe nie są wyposażone we wspomaganie. Wynika to z chęci odciążenia wagi auta. Współcześnie w samochodach wspomaganie to tak naprawdę standard. Osprzęt powoduje, że prowadzenie staje się znacznie bardziej bezpieczne i przyjemne. Bardzo łatwo jest sprawdzić, jak prowadziłoby się samochód bez wspomagania – wystarczy ruszać kierownicą przy wyłączonym silniku. Nie jest tak łatwo.
Rodzaje układu wspomagania kierownicy
Najprościej ujmując temat, wspomaganie kierownicy można podzielić na trzy rodzaje: hydrauliczne, elektryczne i pneumatyczne.
Wspomaganie hydrauliczne
Jest to układ składający się z kilku elementów, przy czym najważniejszym z nich jest pompa wspomagania kierownicy. Nazywa się ją sercem całej konstrukcji. Pracuje ona bez przerwy. Napędza się ją paskiem klinowym oraz generuje wysokie ciśnienie na płyn wspomagania kierownicy. Działanie paska przekłada się na pracę przekładni, której zadaniem jest wspomaganie kierownicy. Finalnie zwrotnica przekazuje je na koła – to ona pomaga w przekręcaniu całego koła.
Do wad układu hydraulicznego zalicza się pobór paliwa. Napędzanie pompy wymaga sporo energii, bo potrzebuje około 0,5 litra na 100 kilometrów. Stąd pomysł na elektryczne wspomaganie.

Jeśli chcesz uniknąć konieczności wezwania pomocy drogowej, która przetransportuje Twoje auto do warsztatu, dbaj o swój samochód każdego dnia
Elektryczne wspomaganie
W jego skład wchodzi specjalny sterownik na kolumnie kierownicy, który umożliwia różne siły wspomagania, silnik wspomagający oraz przekładnia zębatkowa. Działa podobnie jak wspomaganie hydrauliczne, jednak oszczędza paliwo i omija pracę pompy. Jednak do jego działania konieczny będzie olej do wspomagania kierownicy.
Wspomaganie pneumatyczne
Ten rodzaj wspomagania wykorzystywany jest zazwyczaj w dużych i ciężkich pojazdach. Montowany jest w samochodach dostawczych i ciężarowych.
Usterki układu wspomagania – przyczyny oraz diagnoza
Najczęściej hydrauliczny i pneumatyczny układ narażony jest na usterki. Usterki pompy zdarzają się zazwyczaj w tradycyjnym, ciśnieniowym wspomaganiu. Pompa jest bardzo podatna na uszkodzenia oraz mocno obciążona.
Głównym powodem, przez który wspomaganie zniknie jest zerwanie paska klinowego, który napędza serce układu. Pasek, jeśli jest na wykończeniu, wydaje charakterystyczny dźwięk. To ostatni moment, aby go wymienić. Zerwanie się paska klinowego podczas jazdy autem może nieść za sobą niepożądane konsekwencje.
Częściowy zanik wspomagania lub słabsze działanie może być także skutkiem wyeksploatowania pompy. W tym wypadku powinno się ją oddać do regeneracji. Warto skorzystać z wyspecjalizowanego serwisu lub ją wymienić.

Pamiętaj o regularnej wymianie płynu wspomagania w samochodzie
Regularnie zdarzają się usterki w zwrotnicach. Bowiem muszą one wykonać dużą pracę szczególnie w samochodach z napędem na przód, bo tam cały mechanizm jest ciężki. Zanim dojdzie do usterki, układ będzie wydawał charakterystyczne dźwięki, które powinny Cię zaalarmować, że coś jest nie w porządku. Nie zapomnij o kontroli i sprawdzaniu, a także wymianie płynu wspomagania. Warto go wymieniać co około 60 tysięcy kilometrów.
Przy elektronicznym wspomaganiu kierownicy rzadziej o awarię czy usterkę. Wynika to z tego, że mniej jest potencjalnych elementów mogących się psuć. Łatwiej jest także sprawdzić, w czym leży problem, ponieważ wystarczy podpiąć samochód pod komputer i sprawdzić. Oczywiście nie można wierzyć, że ten układ jest idealny. W nim także dochodzi do awarii, jednak znacznie rzadziej niż w wypadku wspomagania ciśnieniowego lub pneumatycznego. Mimo że elementy układu psują się rzadko, to ich wymiana może być bardzo kosztowna. A w niektórych samochodach konieczna będzie wymiana układu w całości.
Najbardziej rozsądna radą, jaką możemy dać, to taka: korzystajcie rozsądnie i mądrze z samochodów. Dbajcie o to, by zanadto nie eksploatować wspomagania, a z pewnością Twoje auto odpłaci Ci za to komfortową i bezpieczną jazdą przez długi czas.